Stockholm stads himmel
Anckers & Co AB Logotype

BEPRÖVADE KONCEPT, NYA IDEER,
ERFARENHETER OCH KUNSKAPER

Sökformulär

SÖKBAR PÅ INTERNET

Att ligga högt på sökmotorernas listor blir allt viktigare som marknadsföringsinstrument. Samtidigt blir det svårare eftersom kunkerrensen ökar samt att Google löpande förändrar faktorerna.

Det finns många faktorer för att optimera en sida så att den når högt upp i den organiska listan. En sådan optimering kallas för SEO (Search Engine Optimize).
   
Google har på senare år gjort radikala ändringar bl a så att länk-fusket straffas. En annan radikal ändring släpptes under september 2013 och den heter "Hummingbird". Hummingbird ger en ökad koncentration för matchning av användarens avsikt med sökningen, det som användaren egentligen söker matchas mot sidornas sannorlikhet att ge att svarUnder maj 2014 uppdaterar Google sin sökalgoritm som de kallar Pandan till version 4.0 vilket i stort innebär att sidor med upprepat innehåll eller sämre kvalitet sjunker ytterligare i den organiska sökordslistan.
    Under 2018 förväntas Google prioritera sidor med SLL certifikat, dvs sidor där adressen börjar med "https://". Det återstår att se ifall marknaden är beredd att köpa SLL cerifikat som kostar upp till 4 000:- per år bara för att inte hamna sämre i en organisk lista av sökord. Den stora mängden har i övrigt inte riktigt hängt på den "nya" trenden ännu.

Det säkraste sätten att hamna högst upp är AD-Word-reklam, dvs köpta nyckelordsplaceringar för en liten textannons som exponeras mot utvalda sökord. AD-Word-annonsen placeras högst upp eller till höger om sökorsresultatet på sidan. Om tar ett par tusenlappar så är det förmodligen bättre att lägga dem på AD-wordsreklam än på SLL-cerifikat.

SÖKMOTOROPTIMERING - SEO

Organisk sökmotoroptimering, SEO (Search Engine Optimize), innebär att man optimerar hemsidans innehåll och kod så att sidan blir högt rankad.
    Optimeringen sker såväl i sidans texter som i olika osynliga meta- och alt-taggar inne i koden. Även Copy-plattformen kan ses över då den har stor betydelse i  SEO-sammanhang. Hummingbird och uppdatering av Panda -  medför att innehållet kommer att värderas i ökad grad.
    En annan viktig faktor är att andra sidor länkas till egna hemsidan och ju mer den är välkänd/prioriterad, desto starkare effekt och betydelse ger länken.
    Här har som sagt en del fusk skett genom länkhotell - men se upp för att "köpa" dessa, man kan t o m bli avstängd ifrån Google-indexet om det uppdagas.

http:// eller https:// SLL protokoll.

En sida med SLL prokoll (https) är säkrare så till vida att användarens kontakt inte kan luras eller brytas. Google premierar i viss grad sidor med sådana protokoll. Baksidan är dock att kostnaden för säkerhetsprotokollet, ett cerifikat som är en nyckel som egentligen kan jämföras med ett mycket lång password och som kostar tusentals kronor, som betalas till utgivarna varje år. Under år 2018 har vi (fortfarande) hållit en avvaktande ställning till SLL-sertifikat, många stora företag ligger kvar med http och Google kan ju i dagsläget inte manipulera sitt sökindex så hårt att användarna missgynnas, det hamnatr i direkt motsats till alla tidigare ansträngningar, att bejäna sökresultaten så att användarna får bästa svar. Det återstår att se om betydelsen motsvarar kostnaden och om utgivarna kan ta så hutlöst betalt för en digital nyckel. Kanske är det en tidsfråga innan vi har nya utgivare som till mycket lägre peng suktar after den idiotsäkra inkomsten, vem vet. Då hamnar frågan i ny dager.

En av många små andra faktorer för SEO prioritet enligt Google är att själva sid-koden följer W3C-standarden, både för html och CSS. En korrekt kod betyder ökad prioritet, men som vanligt är Google förtegna över styrkan i betydelsen.
    Vissa CMS-verktygs genererar en rad onödiga error som kräver hög kompetens att ta bort. CMS-verktygen har å' andra sidan moduler som också SEO-optimerar innehållet, både hel- och halvautomatiskt, så vinsten är oftast större än förlusten.

HJÄLP ATT VÄRDERA DIN NUVARANDE HEMSIDA?

Vill du få ett omdöme om din hemsida och SEO eller om det finns olika fel mot html och CSS standarden, så kan du kontakta oss för en närmare analys.